O mnie


Witam!

Zapraszam do współpracy...

Pisanie to moja pasja. Pasja, której poświęciłam ponad 20 lat mojego życia. Pisałam do gazet i czasopism. Piszę blogi, wiersze i haiku. Jestem autorką i współautorką kilku książek. Od kilku lat zajmuję się także copywritingiem. Moje teksty są pisane prostym językiem, a teksty SEO spełniają wszystkie wymogi, jakie muszą być spełnione, żeby zostały zaakceptowane przez roboty Google'a.

Zamawiając u mnie teksty, możesz mieć pewność, że zlecenie zostanie zrealizowane w terminie, solidnie, w miarę szybko i niedrogo.

Zapraszam do kontaktu.


czwartek, 17 stycznia 2019

Osteoporoza

Osteoporoza to chorzenie ludzi dojrzałych. Dotyka częściej kobiety niż mężczyzn. Choroba sprawia, że obniża się masa kostna i stopniowo zanika wewnętrzna struktura kości. Z tego powodu kości stają się kruche, porowate, osłabione i łatwo ulegają złamaniom nawet przy niewielkich urazach. Niebezpieczne stają się również gwałtowne ruchy takie jak choćby pochylanie się czy podnoszenie przedmiotów. Szczególnie zagrożone są kości kręgosłupa, udowe i nadgarstka.


Osteoporozie nie zawsze muszą towarzyszyć wyraźne objawy. Często ujawnia się dopiero w wyniku złamania. Czasami jednak zaawansowana choroba powoduje sztywność karku, garbienie się czy obniżenie wzrostu. Warto  wtedy odwiedzić lekarza, by chorobę ewentualnie wykluczyć. Czekanie na pierwsze złamanie jest nierozsądne, bo może się skończyć niepełnosprawnością lub ograniczeniem ruchów.
Czynniki ryzyka
  • nadmierny spadek wagi
  • niedobór witaminy D
  • spożywanie zbyt dużych ilości kawy
  • nadużywanie alkoholu
  • palenie papierosów
  • niskie spożycie wapnia
  • siedzący tryb życia
  • menopauza, zwłaszcza wczesna lub w wyniku chirurgicznego usunięcia jajników
  • wiek
  • osteoporoza u bliskich krewnych
  • płeć żeńska
  • schorzenia lub leki obniżające masę kości (białaczka, schorzenia wątroby, anemia, niewydolność nerek, nadczynność tarczycy, szpiczak mnogi)
  • Leczenie oczywiście jest możliwe, bo istnieje szereg lekow przeciw osteoporozie. Przepisuje je lekarz. Czasem warto też zmienić nawyki, by ryzyko choroby oddalić. Czasem rezygnacja z nałogów, odpowiednie odżywiania i rozsądna dawka ruchu mogą zdziałać cuda.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz