O mnie


Witam!

Zapraszam do współpracy...

Pisanie to moja pasja. Pasja, której poświęciłam ponad 20 lat mojego życia. Pisałam do gazet i czasopism. Piszę blogi, wiersze i haiku. Jestem autorką i współautorką kilku książek. Od kilku lat zajmuję się także copywritingiem. Moje teksty są pisane prostym językiem, a teksty SEO spełniają wszystkie wymogi, jakie muszą być spełnione, żeby zostały zaakceptowane przez roboty Google'a.

Zamawiając u mnie teksty, możesz mieć pewność, że zlecenie zostanie zrealizowane w terminie, solidnie, w miarę szybko i niedrogo.

Zapraszam do kontaktu.


środa, 16 stycznia 2019

Węglowodany

Węglowodany to związki organiczne powszechne w przyrodzie. Występują w świecie zwierząt i roślin. Zbudowane są z tlenu, węgla, wodoru i łatwo rozpuszczają się w wodzie. Węglowodany są jednym ze źródeł energii. Człowiek  może syntetyzować niektóre węglowodany z tłuszczu i białka, ale głównie je spożywa. Węglowodany dostarczane z pożywieniem dzieli się na cukry proste i złożone.
Cukry proste
  • Glukoza, czyli cukier gronowy lub trzcinowy występuje w produktach roślinnych np. w sokach. Glukoza znajduje się także w ziemniakach, miodzie, sacharozie, skrobi i celulozie. Glukoza fermentuje pod wpływem drożdży.
  • Fruktoza,  czyli cukier owocowy jest znaczni słodsza niż inne węglowodany. Fruktoza używana bywa w przemyśle spożywczym do produkcji np. napojów i deserow. Jest to cukier zdradliwy, bo sprzyja zwiększonemu stężeniu trójglicerydów w krwi.
  • Sacharoza to cukier buraczany i trzcinowy. Składa się ona z fruktozy i glukozy.
  • Laktoza czyli cukier mleczny składa się z galaktozy i glukozy. Występuje w mleku.
  • Cukry złożone
    • Skrobia jest trudno strawna. Produkty ją zawierające muszą być przed spożyciem ugotowane lub upieczone. Dużo skrobi zawierają ziemniaki, zboża, kukurydza.
    • Glikogen występuje w mięśniach i w wątrobie. W organizmie może być syntezowany np. z cukrów prostych lub z kwasów organicznych. Magazynowany jest w wątrobie, mięśniach, mięśniu sercowym, krwi, mózgu.
    • Błonnik pokarmowy składający się między innymi z celulozy i pektyn. Substancje te nie są trawione w przewodzie pokarmowym i z tego powodu nie są przyswajalne. Dużo błonnika zawierają otręby, nasiona strączkowych oraz produkty zbożowe z pełnego przemiału. Błonnik jest bardzo cenny, ponieważ zmniejsza stężenie glukozy i cholesterolu w krwi.
    • Węglowodany są bardzo ważne w organizmie, bo pełnią wiele znaczących dla życia funkcji w tym:
      • są źródłem energii
      • są konieczne do utleniania kwasów tłuszczowych, a ich brak powoduje zakwaszenie organizmu
      • wykorzystywane są do syntezy aminokwasów
      • w połączeniu z białkami i lipidami wykorzystywane są do budowy struktur komórkowych
      • są materiałem zapasowym
      Węglowodany są dostarczane w postaci pożywienia. Są to produkty roślinne. Zawartość węglowodanów w produktach jest zróżnicowana. Bogatym źródłem węglowodanów są ziemniaki, zboża, makarony, kasze, ryż, pieczywo, płatki śniadaniowe, suszone owoce, miod, słodycze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz